Thursday, February 18, 2010

C.I.N.T.A.......


C- cinta ku yg satu

I- impian kan nyata

N- nikmat yg berbeda

T- tanpa pengertian

A- antara kau aku


itulah sedikit sebanyak dari lirik lagu "cinta kenangan silam" XPDC sekitar tahun 1980an yg masih segar dibibir peminat dan konti radio.....


susah untuk kita menyingkap erti sebenar kalimat agung "CINTA" ini...banyak persoalan dan banyak juga pandangan yg mungkin berbeza dr sudut perspektif dan sebagainya....


Apa itu CINTA?????????


ada pandangan yang mengatakan, Cinta itu adalah perasaan yang lahir dr hati...ada juga yg perpendapat Cinta itu permainan duniawi...ada juga yang bersependapat bahawa Cinta itu adalah anugerah yg agung dr yg Maha Esa......hahahahahaha(tersenyum sejenak)...kelakar pun ada....terkedu pun ada....pening pun ada.....CINTA....CINTA....CINTA....

siapa yg boleh menjelaskan maksud yg sebenar dan sedalam-dalamnya tentang persoalan CINTA ini......

aku kah.....cikgu kah.....proffesor kah....remaja kah....siapa yg boleh.....

ntah....sebab tiada jawapan yang boleh ku anggap kukuh bagi persoalan yg seringkali bermain di setiap bibir manusia.....

budak sekolah di darjah 3 pun sudah pandai bermain cinta...

sekolah menengah,wah!!! cinta nya....cukup kuat...

di universiti, adooooo!!!! cinta nya berat sekali....

yg sudah bekerja,cintanya lagi gila.....

yang telah berumahtangga...cinta nya penuh pancaroba......

susahkan....mencabar bukan....nah!!!! siapa yg boleh menjawab untuk persoalan cinta ini....


kalau di tanya pada diri aku sendiri tentang persoalan cinta.....sudah...parah aku dibuatnya...

yg sering bermain difikiran aku.... aku akan jawab begini...


hendak ku luahkan kata-kata yg indah....Aku tak reti...

hendak ku luahkan segala isi perut...lidah ku kelu....

hendak ku bahaskan sajak,puisi,syair,pantun seloka dan gurindam...

aku bukan pujangga yg boleh menjawab persoalan dan pengertian soal Cinta.....

cuma...yg boleh aku kongsi dan nyatakan dengan akal fikiran ku mungkin berbeza....


C.I.N.T.A......BAGI AKU INILAH JAWAPAN DAN PENDAPAT KU.....


C- CERAH

I- INDAH

N-NAMUN

T-TIADA

A-ARTI


heheheheheehe.......wah...kenapa erk....ok..akan aku huraikan satu persatu persoalan tentang CINTA ini k....


C-Cerah......apabila kita bertemu dengan seseorang yg kita suka, yg kita idamkan,yg kita impikan maka sudah jelas bintang atau hati kita CERAH...bersinar-sinar kehidupan...semacam ada aura yg membantu dalam setiap perjalan hidup....hehehehe..


I-Indah......saat apa yg kita lalui bersama sepanjang perkenalan, itu kan INDAH....keluar bersama...makan sepinggan....minum segelas...menonton wayang bersama...kan indah sekali masa yg dilalui.....faham kan....hahahaha


N-Namun di sebalik apa yg telah dilalui dan dinikmati bersama org yg kita impikan...yg kita harapkan...yg kita puja sepenuh jiwa raga....

PERSOALANNYA.....sampai bila Cinta boleh bertahan....sampai Cinta boleh bertakhta....sampai bila Cinta boleh dibawa dan di kekalkan.....boleh ke sampai ke menara gading?.....boleh ke sampai ke jinjang pelamin?? atau boleh ke sampai ke akhir hayat???....nah.......siapa yg boleh mengatakan Ya!!! belom tentu kan....


so....bila semua itu terputus di tengan jalan......apa yang boleh kita nyatakan.....terkedu....kesal....menangis....sedih...pilu....geram...benci....semua itu akan terkeluar mengganti saat CERAH dan INDAH.....

jika ianya berlaku maka jawapan yg tepat


T- Tiada

A- Arti...............bagi cinta tersebut......


itu adalah pendapat ku...nukilan dari benakku....tak ada siapa yg mampu untuk menyingkap dengan jelaska maksud CINTA ini.....


So aku masih berpendapat yg CINTA itu....

CERAH...INDAH...NAMUN...TIADA...ARTI.....


Sekian...hehehehehe...Assalamualaikum wbt..... :)

1 comment: